Ishockey.. en kärleksförklaring.









1998.






Ja, eftersom jag alldeles nyss fick en tiodagars penicillinkur upptryckt i ansiktet så kan jag väl lika gärna göra något åt den dalande uppdateringen på bloggen. Vart det här inlägget kommer att sluta har jag inte den blekaste om men jag tänkte gräva lite i arkivet och se vad jag kan hitta för smaskigt!


För alla er som inte vet det så är jag född år 1990 då det var en enorm babyboom och det flög ut skitungar i princip överallt. Om man jämför med dagens situation, inte bara i Fagersta utan i hela Sverige, så har aldrig intresse och uppslutning varit något problem när vi genom åren idrottat och haft dylika tillställningar. Jag vill inte generalisera men kollar man på t.ex årskullarna 85'-90' kontra 95'-00' så är jag nästan säker på att det har varit, och kommer att vara, fler spelare i omlopp i de förstnämnda kullarna. Det är lite oroande faktiskt. Med tanke på att sporter som innebandy och fotboll idag "stjäl" de flesta unga förmågorna (fråga mig inte varför, men det har bara blivit så?) så är det väl än viktigare att försöka belysa och propagera för hur kul och givande hockey kan vara. Jag själv spelade både fotboll och hockey tills jag var 15½ år och jag är av den åsikten att jag tycker att man ska hålla på med så många idrotter man kan, så länge man bara kan och framförallt tycker det är kul. Framgång föder framgång.






Eftersom jag inte har särskilt många andra referenspunkter så tänkte jag ta oss 90or som exempel. Vi var som sagt en stor årskull redan från början och hade under flera säsonger minst två lag anmälda i olika serier för att alla skulle få spela så mycket som det möjligen gick. Vi skördade redan som knattespelare stora framgångar i såväl seriespel som cuper och poolspel och vad som gjorde detta möjligt, tror jag, är att alla oavsett hur "bra" man var hade kul både på träningar och matcher.

Mycket, mycket var det tack vare våra tränare som trotjänade oss säsong ut och säsong in och då tänker jag först och främst på Titten, Henka, Stefan, Staffan & givetvis vår oersättlige lagledare/materialförvaltare "Räk-Bosse". Som de flesta vet så fanns det så klart en oerhörd kompetens i den nyligen nämnda ledarstaben och vi fick chansen att lära oss saker som gav oss ett försprång jämtemot många andra lag i vår ålder.




Faik Team 90. (säs. 02/03)


Men som i de flesta fall så tappade så klart också vi förr eller senare spelare till andra sporter, datorer och varierande intressen av alla dess slag. När vi var 13/14 år så åkte vi som alla FAIKlag gör i den åldern över för att spela Lidström Cup i Skogsbo. Nu var det så att vi som det tredje laget i FAIKs historia lyckades krångla till oss en vinst genom att gå obesegrade genom hela cupen. I finalen spöade vi HC Vsetin från Tjeckien med 4-2. Att som 13åring och framförallt kapten få gå upp på prispallen och ta emot pokalen inför fullsatta läktare i Skogsbo (ca 800 pers) var och är nog det mäktigaste jag kommer att få uppleva som ishockeyspelare. Odiskutabelt.




Magiskt.




När vi skulle börja gymnasiet så lade ytterligare några av och 3 st åkte iväg för att fortsätta och utveckla sitt hockeyspelande på olika hockeygymnasier runtom i landet. Det jag tycker är nämnvärt är att som sistaårsjuniorer så spelar idag fortfarande 11 st. från Faik Team 90 ishockey, varav 6 på a-lagsnivå. En är till och med inne på sin andra säsong i allsvenskan och har därutöver representerat Sverige och Tre Kronor i juniorsammanhang vid flera tillfällen och det med stor framgång. Om du frågar mig så är det inte fy skam för en ålderskull där ändå fotbollen var den största sporten där vi också vunnit det mesta som går och idag har 2 spelare med i Elfsborgs allsvenska trupp.





Lucas Sandström, 900323.




Dit jag egentligen vill komma är att trots alla framgångar, vinster, pokaler och medaljer som överöser min hylla här hemma så är det enda jag kommer ihåg från dessa tillfällen allt det som hände runtomkring själva hockeyspelandet. När jag och mina gamla polare från Faik Team 90 träffar på varandra så är inte samtalsämnena vilka som gjorde si och så många mål eller hur många cuper vi vunnit utan det som återkommer varenda gång är hur kul vi har haft tillsammans emellan matcherna och alla anekdoter som hör därtill (tro mig det finns många, Tim "timpa" Pettersson är ju en utav alla gamla 90or som hängt med från början och det förtäljer väl inte historien precis).


Det finns t.ex inte ett hat-trick jag gjort som slår högre än när timpan efter finalen i Lidström Cup skrev "FAIK" med en puck på en av väggarna i de nya omklädningsrummen och stod till svars för det med följande odödliga fras: "VAFAAN, JAG SKÖT JU ETT SLAGSKOTT!!" Vi har helt enkelt haft enormt kul tillsammans under många, många år och det är det man så gärna tänker tillbaka på och framförallt unnar andra likasinnade tonåringar.





Cupvinst i Mariestad 2003.





Jesper och jag (vältränade killar redan då haha) på cup i Mariestad 2002.





Jag kan personligen säga att jag skulle vara en helt annan person idag om jag inte spelat hockey sedan barnsben. Ibland på ont men givetvis oftast på gott och lite därtill. Så till alla er hockeyspelande pojkar med drömmar om NHL, Elitserien & proffshockey kan jag bara säga; glöm inte att ha kul! För med lycka så kommer också framgång, i alla dess möjliga former.











_______________________________________________________________________









2008.






"What you give is what you get returned."


/ #20



Kommentarer
Postat av: S.ekman

Riktigt bra skrivet, nästan så man blir lite rörd haha! Jag kan hålla med om att allt med FAIK Team-90 kommer finnas i minnet väldigt länge!

2009-09-22 @ 15:55:32
Postat av: victor

det sjuka är att det finns sååå mycket mer att skriva om men jag tror inte alla skulle orka läsa om allt vi gjort genom åren haha..

2009-09-22 @ 19:03:09
URL: http://bloggtjugo.blogg.se/
Postat av: Thorun

Intressant att läsa om "gamla tider" Victor. Även vi hockeyföräldrar har fått många fina minnen tack vare våra barns intressen. För min del har hockeyrinkarna runt omkring i landet varit ett trevligt helgnöje. Krya på dig....

2009-09-22 @ 22:14:57
Postat av: Staffan Lundh

Kul att läsa om gamla minnen.



Hälsningar Staffan

2009-09-25 @ 02:13:43
Postat av: victor

Och ännu roligare att ha fått uppleva dem! Hoppas allt är bra med dig och danne och alla. Du får hälsa!



Mvh,

Victor

2009-09-26 @ 14:34:16
URL: http://bloggtjugo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0